logo Beacon kompaktJak skutecznie komunikować się z mieszkańcami miasta i informować o proklimatycznych działaniach samorządu? Jak zainteresować odbiorcę, zaangażować go w proces komunikacji i zachęcić do zmiany zachowań oraz włączenia się w działania miasta? Odpowiedzi szukały przedstawicielki urzędów pięciu miast aktywnie działających w ramach projektu BEACON podczas warsztatów zorganizowanych 27 stycznia br. w Krakowie.

Wymieniły się doświadczeniami z zakresu działań PR, promocji i komunikowania się ze społecznością lokalną, w rezultacie czego powstała lista najczęściej wykorzystywanych kanałów i narzędzi komunikacji.

Wprowadzeniem do warsztatów była prezentacja Joanny Wis-Bielewicz z PNEC na temat kanałów komunikacji zewnętrznej w samorządzie lokalnym, trudności w procesie komunikowania, metod prowadzących do zaangażowania odbiorców i zmiany postaw. Przedstawione zostały także przykłady inspirujących kampanii komunikacyjnych na temat ochrony klimatu, a także najważniejsze zasady, o których tworząc przekaz należy pamiętać i błędy, których należy unikać. 

Uczestniczki w małych grupach zastanawiały się, jak zainteresować odbiorcę, jak zaangażować go w proces komunikacji i zachęcić do zmiany zachowań oraz włączenia się w działania miasta. Przygotowały zarys strategii komunikacji zrealizowanego/planowanego projektu oraz opracowały lead komunikatu prasowego wskazując grupę docelową i wybrane kanały komunikacji. Zapoznały się z przykładami komunikacji dwustronnej zmierzającej do zmiany postaw w zakresie ochrony klimatu i efektywności energetycznej, narzędziami wykorzystywanymi w procesie partycypacji oraz przykładami ich zastosowania.

Doświadczenia Bielska-Białej w zakresie współpracy z mieszkańcami i skutecznej promocji organizowanego z powodzeniem od 10 lat Beskidzkiego Festiwalu Dobrej Energii przedstawiła Katarzyna Kordas z Wydziału Ochrony Środowiska i Energii UM w Bielsku-Białej. Pokazała także rozmaite gadżety i materiały informacyjne będące spójnym elementem kampanii „Bielsko-Biała chroni klimat”, kierowanej do różnych grup wiekowych mieszkańców miasta.

Na zakończenie zaprezentowane zostały możliwości wsparcia miast w zakresie ich działalności PR, oferowane w ramach projektu BEACON.