Szkoły odgrywają szczególną rolę w przeciwdziałaniu zmianie klimatu i adaptacji do jej skutków jako konsumenci energii i znaczący emitenci CO2. Placówki z Zamościa i Mińska Mazowieckiego w zeszłym roku szkolnym, podczas warsztatów wizyjnych nakreśliły swoje mapy drogowe do neutralności klimatycznej, a dziś realizują wybrane działania mające na celu zmniejszanie śladu węglowego! Ważne, by nie były w tych ambitnych przedsięwzięciach pozostawione samym sobie, gdyż transformacja w kierunku przyszłości neutralnej dla klimatu nie jest możliwa bez szerokiego zaangażowania interesariuszy – począwszy od osób prywatnych poprzez przedsiębiorstwa aż po szczeble krajowy i globalny.
Zapraszając do współpracy rodziców uczniów, przedstawicieli różnych instytucji, firm i społeczności lokalnych, podczas kwietniowych warsztatów dla interesariuszy przedstawiciele szkół rozpoczęli dialog na temat realizacji Planów działań na rzecz klimatu. Spotkania były okazją do zaprezentowania planowanych przedsięwzięć a także omówienia potrzebnych oraz dostępnych zasobów, najskuteczniejszych metod i pomysłów.
Szkoła Podstawowa nr 5 z Mińska Mazowieckiego nawiązała współpracę z lokalnym sklepem budowlanym. Ich celem było gromadzenie wody deszczowej, którą mogliby wykorzystać do podlewania szkolnego ogrodu. Sklep nie tylko ufundował 4 zbiorniki na deszczówkę, ale również zaoferował pomoc wolontariuszy, którzy pomogli zainstalować je na terenie szkoły. Dzięki temu działaniu uczniowie zdobyli praktyczną wiedzę na temat efektywnego wykorzystania zasobów wodnych, a ogród szkolny jest nawadniany w sposób bardziej zrównoważony i ekologiczny.
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Orląt Lwowskich w Zamościu natomiast włączyła się do prowadzonej przez fundację Biznes dla Klimatu akcji pn. ,,Patron Wody z Nieba”, która ma na celu edukację najmłodszych nt. znaczenia wody i pokazuje realne działania na rzecz jej oszczędzania. Także tutaj dzięki wsparciu fundacji planowane jest postawienie przy budynku szkolnym beczki na deszczówkę, która posłuży do podlewania nowych nasadzeń w szkolnym ogródku
Ponadto chcąc zachęcić lokalną społeczność do zielonej mobilności, szkoła zorganizowała kampanię promującą jazdę na rowerze, w ramach której aż 63 uczniów przez cały miesiąc, codziennie przyjeżdżało do szkoły rowerem. Po zakończeniu roku szkolnego uczniowie dzielili się swoimi historiami z wakacyjnych wycieczek rowerowych, co miało na celu nie tylko promowanie jazdy na rowerze i wakacji w ruchu, ale także wspólną aktywność fizyczną z rodziną. Obecnie szkoła planuje spotkanie z przedstawicielami lokalnego Komisariatu Policji oraz Centrum Ruchu Drogowego, aby kontynuować rowerową akcję promocyjną i edukacyjną.
Dzięki powyższym działaniom szkoły nie tylko zdobyły uznanie w swoich społecznościach, ale również nawiązały owocne relacje z partnerami zewnętrznymi, co daje im możliwość rozwijania kolejnych proklimatycznych inicjatyw. Współpraca między szkołami a zewnętrznymi instytucjami ma potencjał, by nie tylko uczyć młodych ludzi współpracy w działaniach dla klimatu, ale także realnie wpływać na lokalne środowisko i promować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
This project is part of the European Climate Initiative (EUKI) of the German Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action (BMWK).