Nasadzenia w Zamościu fot. PNECSzkoły odgrywają szczególną rolę w przeciwdziałaniu zmianie klimatu i adaptacji do jej skutków jako konsumenci energii i znaczący emitenci CO2. Placówki z Zamościa i Mińska Mazowieckiego w zeszłym roku szkolnym, podczas warsztatów wizyjnych nakreśliły swoje mapy drogowe do neutralności klimatycznej, a dziś realizują wybrane działania mające na celu zmniejszanie śladu węglowego! Ważne, by nie były w tych ambitnych przedsięwzięciach pozostawione samym sobie, gdyż transformacja w kierunku przyszłości neutralnej dla klimatu nie jest możliwa bez szerokiego zaangażowania interesariuszy – począwszy od osób prywatnych poprzez przedsiębiorstwa aż po szczeble krajowy i globalny.

Zapraszając do współpracy rodziców uczniów, przedstawicieli różnych instytucji, firm i społeczności lokalnych, podczas kwietniowych  warsztatów dla interesariuszy przedstawiciele szkół rozpoczęli dialog na temat realizacji Planów działań na rzecz klimatu. Spotkania były okazją do zaprezentowania planowanych przedsięwzięć a także omówienia potrzebnych oraz dostępnych zasobów, najskuteczniejszych metod i pomysłów.

Wolontariusz instalujący zbiorniki na wodę fot. SP nr 5 w Mińsku MazowieckimSzkoła Podstawowa nr 5 z Mińska Mazowieckiego nawiązała współpracę z lokalnym sklepem budowlanym. Ich celem było gromadzenie wody deszczowej, którą mogliby wykorzystać do podlewania szkolnego ogrodu. Sklep nie tylko ufundował 4 zbiorniki na deszczówkę, ale również zaoferował pomoc wolontariuszy, którzy pomogli zainstalować je na terenie szkoły. Dzięki temu działaniu uczniowie zdobyli praktyczną wiedzę na temat efektywnego wykorzystania zasobów wodnych, a ogród szkolny jest nawadniany w sposób bardziej zrównoważony i ekologiczny.

Szkoła Podstawowa nr 8 im. Orląt Lwowskich w Zamościu natomiast włączyła się do prowadzonej przez fundację Biznes dla Klimatu akcji pn. ,,Patron Wody z Nieba”, która ma na celu edukację najmłodszych nt. znaczenia wody i pokazuje realne działania na rzecz jej oszczędzania. Także tutaj dzięki wsparciu fundacji planowane jest postawienie przy budynku szkolnym beczki na deszczówkę, która posłuży do podlewania nowych nasadzeń w szkolnym ogródku

Wakacyjne wyzwanie rowerowe SP nr 8 w Zamościu, fot. Facebook Talenciaki Szkoły Podstawowej Nr 8 w ZamościuPonadto chcąc zachęcić lokalną społeczność do zielonej mobilności, szkoła zorganizowała kampanię promującą jazdę na rowerze, w ramach której aż 63 uczniów przez cały miesiąc, codziennie przyjeżdżało do szkoły rowerem. Po zakończeniu roku szkolnego uczniowie dzielili się swoimi historiami z wakacyjnych wycieczek rowerowych, co miało na celu nie tylko promowanie jazdy na rowerze i wakacji w ruchu, ale także wspólną aktywność fizyczną z rodziną. Obecnie szkoła planuje spotkanie z przedstawicielami lokalnego Komisariatu Policji oraz Centrum Ruchu Drogowego, aby kontynuować rowerową akcję promocyjną i edukacyjną.

Dzięki powyższym działaniom szkoły nie tylko zdobyły uznanie w swoich społecznościach, ale również nawiązały owocne relacje z partnerami zewnętrznymi, co daje im możliwość rozwijania kolejnych proklimatycznych inicjatyw. Współpraca między szkołami a zewnętrznymi instytucjami ma potencjał, by nie tylko uczyć młodych ludzi współpracy w działaniach dla klimatu, ale także realnie wpływać na lokalne środowisko i promować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

 

This project is part of the European Climate Initiative (EUKI) of the German Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action (BMWK).

logo bmwk euki standard RGB en